Perjantai, Marraskuu 8, 2019, 13:11 | Ei kommentteja »

Voiko hengittäminen olla keholle haitallista? 

Hengitämme suurimmaksi osaksi pinnallisesti suun kautta arjessa toimiessamme. Suun kautta tapahtuva pinnallinen hengitys heikentää keuhkojen tuulettumista ja vähentää kaasujen vaihtuvuutta. Keuhkoissa kaasujen heikko vaihtuvuus heikentää hapen imeytymistä soluihin, vaikuttaen niiden toimintaan. Kun solut eivät saa riitävästi happea, eivät ne pysty toimimaan kunnolla. Tutkimuksissa on osoitettu, että solujen happivaje vaikuttaa solujen mitokondrioiden toimintaan. Mitokondriot ovat solujen ”energiakeskuksia” ja niiden toiminta vaikuttaa aivan kaikkeen, mitä kehossa tapahtuu. Erityisesti meidän jaksamiseen ja vastustuskykyyn.

Pinnallisessa hengityksessä hengitys tapahtuu joko hartia- tai rintalihasten avustuksella jolloin kuormitamme hartioita ja rintakehän yläosaa. Kuormittuminen aiheutuu lihasjumeja, jotka osaltaan hankaloittavat hengittämistä ja keuhkojen tuulettuminen heikkenee lisää. Pinnallisesta hengityksestä aiheutuva noidankehä ei ole hyväksi kenellekkään.
Hengittäessämme pinnallisesti kylkivälilihakset eivät pääse toimimaan kunnolla ja rintakehän joustavuus vähenee. Rintakehän joustavuus on avainasemassa keuhkojen hyvän tuulettumisen kanssa.

Harrastuksissa saatamme syventää hengitystämme, jolloin kehukot pääsevät hetkellisesti tuulettumaan paremmin. Todella usein rintakehässä ei valitettavasti ole riittävästi liikkuvuutta, eikä palleassa voimaa, jotta keuhkot pääsisivät tuulettumaan hyvin, riittävän usein.
Joissakin tapauksissa suun kautta tapahtuva hengittäminen voi johtaa myös keuhkojen ylituulettumiseen, jolloin keuhkot tuovat elimistöön liikaa happea (stressireaktio, unettomuus, kipu tai tunnekuohu). Ylituulettuminen lisää kehon ”pakene tai taistele” tilaa, jolloin stressitila pitkittyy. Pitkittynyt stressitila vaikuttaa koko elimistöömme.

Ensiapuna hengityksen syventämiseen ja keuhkojen parempaan tuulettumiseen on opetella hengittämään nenän kautta. Nenän kautta hengittäminen tulee luonnolliseksi osaksi, kun alamme havannoimaan suutamme. Aina, kun huomaamme pitävämme suuta auki, suljemme huulet kevyesti. Huulia ei tarvitse puristaa yhteen ja purentalihasten kannalta on äärimmäisen tärkeää keskittyä pitämään hampaat irti toisistaan ja antamalla kielen takaosan levätä rentona suun pohjalla, jolloin kielen kärkiosa nousee hieman ilmaan.

Nenän kautta tapahtuva hengittäminen tarjoaa meille luontaisesti syvemmän hengittämisen,jolloin hartioiden ja rintalihasten kuormitus vähenee, hermosto pääsee rauhoittumaan ja noidankehä alkaa hiljalleen laantumaan. 
Monissa harrastuksissa opettelemme palleahengityksen, jota käytämme syvänä hengityksenä. Palleahengitykselle on oma paikkansa, mutta purentalihasten, selän, niskan ja hartioiden lihasten kuorimituksen vähentämiseksi se ei tarjoa parasta mahdollista apua. Palleahengityksessä kylkikaaret liikkuvat suurimmaksi osaksi edestakaisin. Kylkihengityksessä kylkikaarien liike suuntautuu pääasiassa kehon sivuille,jolloin kylkivälilihakset ativoituvat, keuhkojen tuuletus paranee, hartioiden ja rintakehän lihasten kuormitus vähenee. Kylkivälilihaksia ovat suorassa yhteydessä rintakehän ja lapojen välisiin lihaksiin, jotka suurimmalla osalla yökiskojen käyttäjistä ovat aivan jumissa.

Pururelax tunneilla opetellaan hengittämään syvemmin käyttäen kylkikaaria ja aktivoimalla kylkivälilihaksia. Rintakehän joustavuus ja keuhkojen tuuletus paranee, lihakset pääsevät rentoutumaan ja stressitaso laskemaan. Yksinkertaista ja tehokasta.
Katso seuraavan tunnin ajankohta Pururelaxin tapahtumista, varaa paikkasi ja tule löytämään vapaus lihasten kireydestä.


Palvelun tuottaa Fokus-Visual
Sydämen Voima Copyright (c)2019, All Rights Reserved.